Puma

Om HBGM

Första upplagan av Helsingborg Marathon har varit i planering sedan våren 2012 då initiativtagarna Andreas Gartmyr & Simon Wikstrand först började leka med tanken om ett nytt långdistanslopp. Snabbt insåg de båda att Helsingborg erbjuder en stor variation i både underlag och miljö, samtidigt som kuststräckan och dess naturliga landborg är unik i maratonsammanhang. Så en söndagseftermiddag i centrala Helsingborg började arbetet med att bygga Sveriges nya maraton.

Helsingborg Marathon 2014 fullföljdes av 1271 löpare i maratonklassen och 1484 löpare i stafettklassen.

initiativtagare

Om initiativtagarna

Svågrarna Simon Wikstrand & Andreas Gartmyr har båda en bakgrund som ”slackers” innan de vid olika tillfällen i livet valde att ”ta tag i det”. Löpningen blev ett gemensamt intresse och det vanliga samtalsämnet vid familjeträffarna. De är båda uppvuxna i och bor i Helsingborg med sina respektive familjer. Andreas har en förkärlek till långa utforskande helglöp medan Simon går igång på snabba kortdistanslopp.

Simon har en bakgrund inom inköp & marknad och Andreas inom 3D-animering. Detta är första gången de arrangerar ett maraton, däremot kommer det definitivt inte att vara den sista.

004

Kuriosa

– Andreas springer helst barfota. HELT barfota. Så länge det är över ”nollan”.
– Simon springer ibland med sin Golden Retriever Sixten. Dock på dubbla tiden jämfört med när han springer själv.
– Andreas har gjort en ½ Ironman på träning, som en kul grej. Han kommenterade upplevelsen med ”Jag har aldrig förr varit så nära att somna medan jag springer”.
– Simon har i ”stundens hetta” på en pub antagit en utmaning med en vän om att göra en hel ironman senast 2015. Med viktväst. Enligt uppgift ska ett kontrakt ha skrivits.

Instagram

Om Vi startar ett marathon! Kampanjen

Under trettonhelgen 2012 dök det upp en löparbild från ett instagramkonto kallat Vi startar ett marathon! med texten ”Sveriges nya marathon offentliggörs om 110 dagar”. Därefter lades det ut 1-2 bilder om dagen tillsammans med denna nedräkning. Inga av bilderna skvallrade om var loppet skulle gå eller vem det var som låg bakom. Kontot växte snabbt i popularitet och bland den hastigt växande följarskaran fanns motionslöpare, ultralöpare, journalister och träningsbloggare. Även profiler som författaren Moa Herngren och bloggaren och träningsexperten Lovisa Sandström fick upp ögonen för kampanjen tidigt och började följa. Under kampanjens gång kopplades det även på en blogg och ett twitterkonto. När den virala kampanjen fick sitt slut i och med utannonseringen, så hade instagramkontot över 800 följare.

Vi som jobbar med Helsingborg Marathon

För allmänna frågor hänvisar vi i första hand till vår sektion Info och i andra hand till marathon@hbgm.se.

andreas
Andreas Gartmyr
Initiativtagare / Tävlingsledare
andreas@hbgm.se
simon
Simon Wikstrand
Initiativtagare / Tävlingsledare
simon@hbgm.se
johan
Johan Lundgren
Banchef
johan@hbgm.se
anna
Anna Rydberg
Miljöansvarig
anna@hbgm.se
victor
Victor Dahl
Logistikchef
victor@hbgm.se
erika
Erika Karls
Kvalitetrådgivare
erika@hbgm.se
lars
Lars Andersson
Funktionärsansvarig
lars@hbgm.se

Arrangörer

Helsingborg Marathon arrangeras och drivs av Helsingborg Marathongruppen. Loppet arrangeras av den ideella idrottsföreningen Runners Society Helsingborg (RSH) org nr. 802472-1717 och sköts av Helsingborgs Marathon AB org nr. 556910-9670.

Adress

Helsingborg Marathon
Kullagatan 38
252 20 Helsingborg

Runners Society Helsingborg
Kullagatan 38
252 20 Helsingborg